Menu Sluiten

Over mij

 

Ik ben Carmen Groenenboom, 31 jaar en woon samen
met mijn vriend en 2 dochters (nov. 2016 en sep.2019) in Spijkenisse.

Ik ben na mijn VWO de Pabo gaan doen aan de Hogeschool Rotterdam. In maart 2010 heb ik mijn LIO-stage en minor (onderzoek naar het opstarten van Leonardo-onderwijs, onderwijs voor hoogbegaafden) afgerond. Dit onderzoek kon ik daarna in de praktijk brengen. Een jaar later ben ik overgestapt naar een school voor speciaal basisonderwijs, waarbij een aantal klassen gericht is op hoogbegaafde kinderen. Ik heb daar ruim 5 jaar fulltime een groep (5)6/7 gedraaid. Na de geboorte van onze dochter ben ik parttime gaan werken. Sinds mei 2018 ben ik naast leerkracht ook de intern begeleider voor deze klassen.

 

Toen ik mijn eerste jaar met hoogbegaafde kinderen werkte, werd me door hen vaak de vraag gesteld of ik zelf dan ook hoogbegaafd ben… Na wat twijfelen heb ik bij Mensa een IQ-test gedaan en bleek inderdaad dat de herkenning niet voor niets was 😉 Wederzijds begrip was er daardoor al snel en door mijn werk kwam het ook in privé-kringen steeds vaker ter sprake.
Intussen heb ik zowel in mijn omgeving als in mijn gezinnetje wat hoogbegaafden verzameld. Toen ik bij mijn dochtertje steeds vaker tegen ‘vage’ kenmerken aanliep en er eigenlijk niemand was die me iets meer kon vertellen over een ontwikkelingsvoorsprong, ben ik me hier zelf verder in gaan verdiepen. Met deze kennis hoop ik nu weer andere, zoekende ouders te kunnen helpen.

Sinds 2014 ben ik ECHA-specialist in gifted education, waarbij ik de opleiding heb afgerond met een scriptie over het portfolio. In de afgelopen jaren heb ik naast deze opleiding diverse cursussen gevolgd die betrekking hebben op deze doelgroep. Onderwerpen als topdown onderwijs, taxonomie van Bloom, executieve functies, mindset en reflexintegratie kwamen tijdens deze cursussen allemaal voorbij. Speurend op internet doe ik steeds weer nieuwe informatie op. Daarnaast verdiep ik me op dit moment in de diverse manieren van begeleiding die ik nu als intern begeleider goed kan inzetten.
In november 2018 ben ik gecertificeerd als ukIQ-begeleider (zie www.ukiq.nl) en ben hiermee begeleider voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. De opleiding hiervan stond in het teken van een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en het opzetten van en invulling geven aan een peuterplusklas.

Wanneer ik over mijn werk vertel, mensen uitleg waarom gespecialiseerd onderwijs aan hoogbegaafde kinderen zo belangrijk kan zijn en hoe je dit in de praktijk kunt uitwerken, word ik altijd erg enthousiast. Ik vind het leuk om kinderen én hun begeleiders een nieuw inzicht te geven in hun denken en doen. Daarnaast geeft het me voldoening om kinderen, ouders, leerkrachten of andere begeleiders van díe informatie te voorzien die zij op dat moment nodig hebben en waarmee zij verder aan de slag kunnen.

Mede door de opleiding bij ukIQ ging mijn droom om ‘ooit’ een onderneming op te richten en vooral veel mensen van informatie en begeleiding te kunnen voorzien, in een stroomversnelling. Mijn enthousiasme werd na elke opleidingsavond groter, mijn ideeën krijgen steeds duidelijkere lijnen en uiteindelijk is daar nu Groeiend talent! Hopelijk kan ik hiermee veel talentvolle kinderen, ouders en begeleiders de juiste richting op helpen, op naar groei!