Menu Sluiten

Baby’s, peuters en kleuters

Over hoogbegaafde kinderen bestaan veel beelden. Sommigen gebaseerd op vooroordelen, gelukkig ook velen gebaseerd op ervaringen of kennis. Bij jonge kinderen is dit vaak nog niet het geval. Ik liep hier zelf ook tegenaan. Over hoogbegaafdheid wist ik inmiddels aardig wat, maar hoe dit bij jonge kinderen of zelfs baby’s zit… daar wist ik niets van. Daarom ben ik er veel over gaan lezen en heb ik een aanvullende cursus gevolgd.

Veel ouders komen er pas later achter dat hun kind hoogbegaafd is. Toch zijn er al veel signalen bij peuters, kleuters en zelfs al bij baby’s waaraan je een ontwikkelingsvoorsprong kunt herkennen. Voorspellen dat een kind later hoogbegaafd zal blijken kan natuurlijk niet, signalen opvangen en daar op een goede manier mee omgaan is wel heel belangrijk.

Door een kind te observeren kan ik deze signalen opmerken. In een gesprek met de ouders kunnen er nog meer kenmerken besproken worden. Samen kunnen we zo een signaleringslijst invullen.

Wanneer er een ontwikkelingsvoorsprong gezien wordt bij je kind, is het fijn als je als ouder weet hoe je je kind kunt begeleiden en ondersteunen in veel verschillende situaties. Ik kan je de daarbij benodigde informatie en handige tips geven tijdens één of meer gesprekken.

Op school kan een kleuter al snel vastlopen of zich juist gaan aanpassen. Daarom is het van belang dat het kind op tijd écht wordt gezien. Een observatie in de klas, een gesprek met de leerkracht, intern begeleider en ouder kan zorgen voor de juiste signalering en na afloop kan ik advies geven voor de ondersteuning.

In 2018 heb ik bij ukIQ mijn certificaat gehaald. De opleiding stond in het teken van een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en het opzetten van en invulling geven aan een peuterplusklas. In 2019 en 2020 heb ik 2 reeksen van peuterplus-momenten gedraaid, welke zeer geslaagd waren.
Vanaf april 2022 ben ik weer gestart met een nieuwe groep peuters, gecombineerd met enkele kleuters. De peuterplus-momenten zijn wekelijks in het gebouw van basisschool De Piramide (locatie Schenkel) in Spijkenisse.

Peuterplus-momenten
Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong wil ik graag passende uitdaging bieden. Met aandacht op cognitief, fysiek, emotioneel én sociaal vlak voor leren, spelen en mindset. Zo leren ze samen te spelen met ontwikkelingsgelijken (peercontact), gaan we verveling uit de weg met veel afwisseling en leren de peuters door middel van uitdagende activiteiten hun eigen grenzen op te zoeken.

Een reeks bestaat uit 5 momenten op zaterdag, waarbij ik met zo’n 6-8 peuters steeds in een ander thema duik. De afgelopen reeks waren er ook 3 kleuters aangesloten, waardoor het een gemengd groepje was. In de vorige reeksen hadden we het bijvoorbeeld over spiegelen, vervoer, drijven/zinken, insecten, dinosaurussen, muziek, het lichaam. Enkele verslagen van deze ochtenden zijn te lezen op de Facebook-pagina van Groeiend talent.
Het gaat mij er niet om zoveel mogelijk nieuwe feitjes aan te bieden, ik richt mij vooral op creatief denken, samen spelen, grenzen opzoeken en herkenning vinden in elkaar.

Mocht je interesse hebben in de peuterplus-momenten, laat het me dan weten via het contactformulier.