Menu Sluiten

Baby’s, peuters en kleuters

Over hoogbegaafde kinderen bestaan veel beelden. Sommigen gebaseerd op vooroordelen, gelukkig ook velen gebaseerd op ervaringen of kennis. Bij jonge kinderen is dit vaak nog niet het geval. Ik liep hier zelf ook tegenaan. Over hoogbegaafdheid wist ik inmiddels aardig wat, maar hoe dit bij jonge kinderen of zelfs baby’s zit… daar wist ik niets van. Daarom ben ik er veel over gaan lezen en heb ik een cursus bij ukIQ gevolgd.

Veel ouders komen er pas later achter dat hun kind hoogbegaafd is. Toch zijn er al veel signalen bij peuters, kleuters en zelfs al bij baby’s waaraan je een ontwikkelingsvoorsprong kunt herkennen. Voorspellen dat een kind later hoogbegaafd zal blijken kan natuurlijk niet, signalen opvangen en daar op een goede manier mee omgaan is wel heel belangrijk.

Door een kind te observeren kan ik deze signalen opmerken. In een gesprek met de ouders kunnen er nog meer kenmerken besproken worden. Samen kunnen we zo een signaleringslijst invullen.

Wanneer er een ontwikkelingsvoorsprong gezien wordt bij je kind, is het fijn als je als ouder weet hoe je je kind kunt begeleiden en ondersteunen in veel verschillende situaties. Ik kan je de daarbij benodigde informatie en handige tips geven tijdens één of meer gesprekken.

Op school kan een kleuter al snel vastlopen of zich juist gaan aanpassen. Daarom is het van belang dat het kind op tijd écht wordt gezien. Een observatie in de klas, een gesprek met de leerkracht, intern begeleider en ouder kan zorgen voor de juiste signalering en na afloop kan ik advies geven voor de ondersteuning.

Ik ben sinds november 2018 gecertificeerd ukIQ-begeleider (zie binnenkort www.ukiq.nl) en ben hiermee begeleider voor peuters met een ontwikkelingsvoorsprong. De opleiding hiervan stond in het teken van een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en het opzetten van en invulling geven aan een peuterplusklas. In juni/juli 2019 heb ik in Spijkenisse een pilot van de ukIQ-groep gedraaid met 4 peuters en dit was zeer geslaagd. Ik hoop in januari weer een nieuwe reeks aan te kunnen bieden, ik ben op dit moment bezig met de organisatie hiervan.


Peuters met een ontwikkelingsvoorsprong wil ik graag de uitdaging bieden die ze op die leeftijd al aan kunnen.
Ik ben daarom op zoek naar (ouders van) kinderen tussen de 2,5-4 jaar met een vermoedelijke ontwikkelingsvoorsprong.
Mocht je hier interesse in hebben, laat het me dan zeker weten! Dit kan via het contactformulier.

Een reeks binnen de ukIQ-groep bestaat uit een kennismakingsmoment en 5 lesmomenten. Tijdens deze lesmomenten hebben we tijd voor peercontact onderling en bied ik de uitdaging in verschillende vormen en rondom verschillende onderwerpen. In de vorige reeks hadden we het bijvoorbeeld over spiegelen, vervoer, drijven/zinken, insecten, dinosaurussen. Verslagen van deze ochtenden zijn te lezen op de Facebook-pagina van Groeiend talent.